0165 - 555 166 / WhatsApp: 06 - 304 718 22

De verkoop van nieuwe auto’s liep ook vorig jaar terug. Uit cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en RDC, Centraal Bureau Mobiliteit blijkt dat er in 2016 382.825 nieuwe personenwagens werden geregistreerd. Dat is 14,7 procent minder dan in 2015 en het laagste aantal sinds 1969. Een reden hiervoor is onder andere de afschaffing van de gunstige fiscale regels voor hybride auto’s. Een ander genoemde oorzaak is dat de auto steeds minder als statussymbool wordt gezien en er dus minder waarde wordt gehecht aan het hebben van een nieuwe wagen voor de deur.

Dat het imago van een nieuwe auto als teken van welvaart langzaam aan het verdwijnen is, wordt ook wel toegedicht aan de veranderende samenleving. Het gebruik van goederen lijkt belangrijker dan het daadwerkelijk bezitten ervan. Deze trend hangt samen met de digitalisering van de maatschappij, waarin het eenvoudig is om gebruik te maken van een product zonder het aan te schaffen, zoals ook streamingdiensten als Netflix en Spotify tonen. Dit idee dringt ook langzaam maar zeker door in de wijze waarop de auto wordt gebruikt. Autodeelplatforms zoals SnappCar zagen het aantal deelnemers met 55 procent stijgen. Opvallend is wel dat dit soort initiatieven of trends geen daling laten zien in het autobezit. In tegendeel, hoewel in de stad het aantal auto┬┤s misschien terugloopt, is er in landelijke gebieden juist een stijging in autoverkopen waar te nemen.

De cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek tonen dan wel een daling in de verkoop van nieuwe auto’s in 2016, de occasionmarkt is juist gestegen met 5 procent. Vorig jaar hebben bijna 2 miljoen auto’s een nieuwe eigenaar gekregen. Dat is het hoogste aantal in 20 jaar. Mede door websites zoals AutoTrader is het eenvoudig om online een occasion te vinden. Het lijkt er dus op dat de auto nog niet helemaal zijn aanzien heeft verloren. Dat blijkt ook uit het onderzoek dat Marktplaats heeft laten uitvoeren; 70 procent van de ondervraagde jongeren is namelijk van mening dat het bezitten van een auto bijdraagt aan het vinden van een baan. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de prijs de belangrijkste factor in het aankoopproces is. De meeste ondervraagden betaalden voor hun eerste auto tussen de 500 en 1.000 euro. Dat verklaart wellicht ook de daling in de verkoop van nieuwe personenauto’s.

De omzetstijging van de occasion autobranche heeft helaas geen positief effect op de markt voor reparatie en onderhoud. Deze is in het laatste kwartaal van vorig jaar namelijk met 1 procent gedaald. De hevige concurrentie op de prijs en het afnemende werkaanbod wegen helaas niet op tegen de stijging in de aanschaf van occasions.