0165 - 555 166 / WhatsApp: 06 - 304 718 22

Prijstransparantie kun je tegenwoordig niet meer wegdenken als je iets koopt: je betaalt de prijs waarmee op de website geadverteerd wordt. De autobranche was hier nog een uitzondering op; verkoopprijzen op autoportals waren vaak niet de prijs die je daadwerkelijk moest betalen. Daar komt nu verandering in.

Autobedrijven moeten vanaf 1 november 2016 totaalprijzen tonen in hun advertenties. De onvermijdbare kosten van verplichte garanties en leges moeten bij de prijs inbegrepen zijn. Als een autobedrijf een wagen bijvoorbeeld standaard met BOVAG-garantie aflevert, moeten deze kosten in de prijs verwerkt zijn.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat toezien op het naleven van deze regels. Een consument moet direct kunnen zien welk bedrag verschuldigd is bij de aankoop. Vervelende verrassingen achteraf zijn dan dus verleden tijd. Overigens zijn extra afleverpakketten die autobedrijven aanbieden niet bij de totaalprijs inbegrepen. Consumenten kunnen deze pakketten erbij kopen en dus zijn die kosten niet onvermijdbaar.

Autoportals kunnen zelf bepalen op welke manier ze de regel van de ACM doorvoeren. AutoScout24 en Auto Trader hanteren bijvoorbeeld een totaalprijs, waar de onvermijdbare kosten al in zitten.

AutoTrack gaat hierin een stap verder door niet alleen de totaalprijs te tonen, maar ook waaruit deze is opgebouwd. Consumenten zien zo in één oogopslag waaruit de prijs bestaat.